]Obowiązek złożenia dodatkowych dokumentów do dnia 31 grudnia 2020 r.
Zgodnie z § 11 ust. 11 Regulaminu ubiegania się o udział w programie rządowym „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm (zwanego dalej „Regulaminem”)”, przedsiębiorca zobowiązany jest dostarczyć do Banku nie późnej niż do dnia 31 grudnia 2020 r. dodatkowe dokumenty:
- dokumenty potwierdzające, że osoby, które składały w imieniu Beneficjenta wnioski o subwencje finansową były umocowane do złożenia wniosku oraz akceptacji i zawarcia Umowy Subwencji Finansowej (tj., w zależności od sytuacji: pełnomocnictwo, informację odpowiadającą odpisowi pełnemu z Krajowego Rejestru Sądowego lub wyciąg z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), przy czym wzór pełnomocnictwa stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu; oraz
- oświadczenie Beneficjenta o potwierdzeniu i akceptacji treści i należytego zawarcia Umowy Subwencji Finansowej, przy czym wzór tego oświadczenia stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż możemy mieć do czynienia z różnymi sytuacjami, a co za tym idzie wymagane mogą być różne dokumenty:
- W sytuacji, gdy umowa subwencji finansowej została zawarta/odwołania zostały złożone przez osobę upoważnioną do samodzielnego działania w imieniu beneficjenta(np. członka zarządu spółki kapitałowej uprawnionego do jednoosobowej reprezentacji albo osobę prowadzącą jednoosobową działalność działającą bezpośrednio we własnym imieniu), konieczne jest przedłożenie:
- Informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu z Krajowego Rejestru Sądowego, z którego wynika umocowanie osoby składającej wniosek o udzielenie subwencji finansowej/odwołanie do jednoosobowego działania w imieniu beneficjenta; albo
- Wydruku z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z którego wynika umocowanie osoby składającej wniosek o udzielenie subwencji finansowej/odwołanie do jednoosobowego działania w imieniu beneficjenta;
- W sytuacji, gdy umowa subwencji finansowej została zawarta/odwołania zostały złożone przez osobę, która nie była upoważniona do samodzielnego działania w imieniu beneficjenta (np. księgową posiadającą dostęp do bankowości elektronicznej, jednego z członków zarządu spółki kapitałowej uprawnionego do łącznej reprezentacji, jednego ze wspólników spółki cywilnej), konieczne jest przedłożenie:
- pełnomocnictwa udzielonego każdej osobie, która składała oświadczenia w bankowości internetowej na etapie zawierania umowy subwencji finansowej(w tym zakresie składania odwołań) przez osobę/osoby umocowane do działania w imieniu beneficjenta (pełnomocnictwo powinno zostać udzielone przed dniem złożenia wniosku o udzielenie subwencji finansowej/odwołania) wraz z informacją odpowiadającą odpisowi aktualnemu z Krajowego Rejestru Sądowego albo wydruku z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z których będzie wynikało umocowanie osób podpisujących pełnomocnictwo; albo
- oświadczenia retrospektywnego, na podstawie którego beneficjent potwierdza zawarcie umowy subwencji finansowej(w tym złożenie odwołań) podpisanego przez osobę/osoby umocowane do działania w imieniu beneficjenta wraz z informacją odpowiadającą odpisowi aktualnemu z Krajowego Rejestru Sądowego albo wydruku z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, z których będzie wynikało umocowanie osób podpisujących oświadczenie retrospektywne.
Analizując powyższy obowiązek, należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 11 ust. 11 Regulaminu beneficjent ma obowiązek przedłożyć do dnia 31 grudnia 2020 r. dokumenty potwierdzające umocowanie (pełnomocnictwo; odpis aktualny z KRS, czy wydruk z CEiDG) oraz oświadczenie potwierdzające. Tym samym przepis ten zawiera w sobie koniunkcję, a więc wymaga przedłożenia obu tych dokumentów. Z kolei z informacji przedstawionej przez PFR wynika możliwość złożenia albo pełnomocnictwa albo informacji z KRS/CEiDG albo oświadczenia retrospektywnego. W kontekście tych wątpliwości wydaje się, iż najbezpieczniejszą opcją dla przedsiębiorców będzie składanie obu dokumentów, tj. dokumentu potwierdzającego umocowanie oraz oświadczenia.
Należy także zwrócić uwagę na poniższe informacje:
- W przypadku spółek cywilnych pełnomocnictwo oraz oświadczenie powinny zostać podpisane przez wszystkich wspólników spółki cywilnej;
- Zasadniczo wymagane dokumenty mogą być złożone w formie papierowej lub elektronicznej. Jednak pełnomocnictwo i oświadczenie wymagają formy szczególnej, tj.:
- W stosunku do formy pisemnej – formy z podpisami notarialnie poświadczonymi,
- W stosunku do formy elektronicznej – formy z kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi.
Wpływ przekształcenia spółki na finansowanie w ramach Tarczy Finansowej PFR
Przedsiębiorcy należący do sektora MŚP, którzy otrzymali wsparcie w ramach tarczy finansowej, nie muszą mieć zgody Polskiego Funduszu Rozwoju na przeprowadzenie reorganizacji, która skutkuje sukcesją uniwersalną lub kontynuacją działalności. W przypadku takich przekształceń umowa subwencji finansowej pozostaje w mocy.
Powyższe informacje zostały przekazane w „Komunikacie Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w sprawie przekazywania Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. informacji w zakresie reorganizacji podmiotowych Beneficjentów (przekształcenia, połączenia, podziały) w rozumieniu Kodeksu Spółek Handlowych” z dnia 31 sierpnia 2020 r., gdzie wskazano, że „jednocześnie PFR wskazuje, że przeprowadzenie reorganizacji skutkującej sukcesją uniwersalną lub kontynuacją działalności nie wymaga uprzedniej zgody PFR”.
Warto jednak zaznaczyć, że w pewnych wypadkach taka zgoda może być wymagana. Co do zasady dotyczy to głównie dużych firm. W przypadku bowiem finansowania udzielanego w formie pożyczek płynnościowych i preferencyjnych w ramach programu rządowego „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm”, umowy zawierane przez PFR z przedsiębiorcami co do zasady przewidują, że przed reorganizacją (zarówno przekształceniem, jak i połączeniem lub podziałem), pożyczkobiorcy powinni uzyskać zgodę z PFR na przeprowadzenie takich procesów.
Niniejszy newsletter nie stanowi porady prawnej ani podatkowej. Kancelaria nie ponosi odpowiedzialności za wykorzystanie informacji w nim zawartych bez wcześniejszego zasięgnięcia opinii Kancelarii.